De konspirerar mot mig...

Morgonstatus:

- En för tillfället sovande unge med magont. Hon har befunnit sig mer eller mindre på min axel sedan 11.30 igår.

- En matvägrande sextonmånaders med sömnbrist som har hittat dagens leksak: Pianot. Hon vet mycket väl var volymknappen sitter...

- En ung (åtminstone var hon det fram till för två år sedan...) mamma med a) ryggont b) huvudvärk c) hunger eftersom morgonmackan ligger halväten och torkad i sopkorgen då lillis vrålade efter bröst i sängen för snart två timmar sedan. Dessutom med en kaskadspya på vänsteraxeln. Kärlek.


Jag tror att mina barn synkar sina vara-jävliga-mot-mamma-och-pappa-perioder. Okej, jag vet att magont knappast är något hon bett om, men i just den stunden när man har burit, vyssjat, vaggat, klappat, sjungit, matat och nästan har månen i famnen känns det ungefär som att barnet ifråga har tänkt följande:

"Okej, let's see now! Storasyster är rätt hyfsat lugn och sansad idag. Mamma har inte haft det särskilt jobbigt på några timmar och ser inte lika sliten ut som hon brukar. Undrar om idag är en fin dag att ha litet magont? Jomen, det kan vi köra på! Mamma verkar dessutom pigg nog att kunna umgås med pappa idag och det vore ju rätt synd eftersom det är mycket trevligare med en mamma som somnar med mig kring 20!"

Storasyster å sin sida tänker följande:


"Nu har de minsann tillbringat alldeles för mycket tid på den där...inkräktaren. Vad kan jag göra för att förvärra situationen bara litet, litet, tills mamma är på bristningsgränsen? Hmm... Jo! Nu vet jag! Sova, det är för mesar! Jag krånglar under natten och sedan bestämmer jag mig för att straxt innan 05.30 är en toppentid att vakna! Därefter spottar jag ut frukosten och tillbringar de närmaste timmarna med att skrika och gnälla och klänga av både hunger och trötthet. Har jag riktig tur kanske jag får tillfälle att nypa mamma och slå lillasyster."


Jag å min sida tänker som så:

"Okej. Andas. Andas. Om tio minuter är det inte såhär. Om tio minuter kan det omöjligtvis vara värre. (Vem försöker du lura?!) En halväten macka är en halv macka färre kalorier, typ, och må så vara att du egentligen både behöver och vill ha den där mackan och energin men för faan, försök vända det till något positivt! Positivt tänkande gör hela skillnaden och du hann faktiskt gå och kissa innan Magnus åkte till jobbet och kläder har du på dig om än smutsiga sådana. Solen lyser ute och alldeles, alldeles snart ska du lägga tid på att mata ett stort barn som nu skriker och gnuggar ögonen och alldeles precis då du kört igång mutnings-tv kommer lillis att vakna skrikande och vilja bli buren och... POSITIVT TÄNKANDE! POSITIVT TÄNKANDE! Solen skiner. Det kommer att bli en härlig promenad. VAR I HELVETE STÄNGER MAN AV PIANOJÄVELN SOM SNART SPELAT VARVET RUNT AV MELODIER? Och visst är det både vackert och dekorativt med all smutstvätt som ligger både i hallen och sovrummet - passar utmärkt med de intorkade riskornen och svettiga ostbitarna under bordet. För det har jag läst att när man har barn ska man typ skita i städning och tvätt och allt och bara ha folk som passar upp med matlådor och barnvakt och så vidare. Kanske har de gömt sig i grytskåpet, de där passopperna, jag vet inte, kanske ska jag fråga äldsta dottern eftersom det är hon som river ut de där jävla kastrullerna i tid och otid och NU ska jag inte sitta vid datorn medan mitt barn mentalsvär över att hon inte får loss en dragkedja från en smutsig munkjacka och istället slåss om näringsintaget. Puh. Det blir en fin dag i alla fall."


(Frågor om hur jag hade tid att skriva allt det här undanbedes vänligt men bestämt. Jag önskar er alla en kanondag och en toppenhelg.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0