Återbetalningar och Rigaresa...

Jag ska betala en hiskelig (nästan) summa till CSN i slutet av månaden, en summa som härrör sig från det år då jag jobbade häcken av mig samtidigt som jag inkasserade studielån. Nåväl, DET behöver jag inte gnälla om, regler är regler men varför de är som de är behöver jag inte älta. Jag tycker det är fel, det får räcka. Hur som: Eftersom jag är i stort sett oavlönad husslav under täckmantel "mammaledig" blir en stor återbetalning rätt...saftig, med tanke på att det varken lönar sig eller stimulerar att torka skit på hemmaplan. Så jag ringer till CSN och ber om att få betala av denna skuld och får prata med... Någon som inte kan svenska. Igen.

Observera nu att jag inte är ute efter att kasta rasistiska grodor, men hur kan det komma sig att TVÅ av de handläggare jag haft att göra med på CSN INTE FÖRSTÅR SVENSKA?!

För det är rätt svårt att kommunicera när motparten säger "Ursäkta, jag förstår inte vad du säger..."

Är yrket som handläggare på CSN en del av examinationen i SFI eller what?

Hur som kom vi fram till att jag ska få ett papper hemskickat. Imponerande. På det papperet kan jag läsa vad som gäller och jag får själv välja hur jag ska lägga upp min återbetalning (till en ränta som givetvis INTE styrs av vad är det, reporäntan, som resten av räntorna verkar göra). Kunde de inte ha skickat med det i samma kuvert på en gång - i det kuvert de skickade två inbetalningskort - eller tror de på fullaste allvar att gemene man kan hosta upp sexsiffriga belopp bara rakt upp och ner? JAG kan då inte det...

Så åtta minuter tog det - exklusive väntetid - för att få ett papper hemskickat. Jisses Amalia. Och nästa år skulle arbetslösheten rekordstiga till vaddå, 11%, eller vad pratade Magnus om? Undrar vilka som får gå från CSN...

Vi är färdigpackade inför kvällens Skavstatripp tillika morgondagens Rigaresa. Att se hur det går för Mymmel att 1) sova intill mig utan mina bröst i munnen och 2) att SITTA i mitt eller Magnus knä under start och landning blir två spännande grejer. Hon sitter ju helst inte - stå is the shit för vår Mymla.

Men - innan dess: Babysimma. Om en dryg timme lär vi bege oss. Så adios tills vidare. See you next week. Och ha en trevlig valborg.

Kommentarer
Postat av: Sandra

haha. jag gillar det här inlägget. det är roligt!

även om jag förstår att det inte är så kul för dig att försöka kommunicera med en som inte förstår svenska

vi har det så när vi ringer till facket här. if metall vätterbygden. man tror att hon förstår vad man menar men det går nog inte hela vägen

sånt är så fruktansvärt frustrerande!

2009-05-06 @ 08:10:13
URL: http://sandragustav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0