Pite-tidningen och public service...

Public service - icke reklamfinansierad medie utan vinstintresse som verkar för bredd i sitt utbud. Typ.  

Något har jag lärt mig på de senaste tentorna (vilka jag för övrigt var hur godkänd som helst på...) och faktum är att jag utöver de nätter jag jobbat på sistone mest kollat på SVT. Dels för att slippa reklamen vilken i ärlighetens namn inte är en erotisk höjdare för sinnena, men också för att jag sugit åt mig dokumentärer, debatter, nyheter och allmän fakta.

Nu senast ikväll, en dokumentär om "Klass 9A" på Johannesskolan i Malmö, en av Sveriges sämst presterande skola vad gäller niondeklassare. Hur intressant som helst, och något av det bästa är: För alla freaks liksom jag som formligen älskar dokumentärer av sådant slag: HÄR kan ni kolla på kvällens avsnitt, åtminstone en vecka framöver. Gratis och helt lagligt, för alla er som prompt vägrar sälla er till skaran av fildelare.

Ikväll - ja, jag sover hemma hos mig ikväll - ringde någon från skyddat nummer. En kille från Pite-tidningen, menade han på, (läs: callcenter någonstans söderut) och undrade om jag ville börja prenumerera på PT. Jag svarade nej, varpå han frågade mig om jag aldrig läste tidningen. Som den vänliga unga fröken jag är kontrade jag med en äkta fnysning som fick till och med mig själv att bli imponerad:
SJÄLVKLART läser jag tidningen. Varje dag. På nätet. Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, PT och Falukurien.

Killen frågade då om jag inte hellre ville ha en papperstidning att kunna bläddra i på morgnarna, och jag svarade att jag HEMSKT gärna skulle kunna tänka mig en sådan. Om jag hade inkasserat mer än 7000-nånting i månaden, that was, men han fick gärna lämna förslag på extrajobb. Hellre det än en tidning varje morgon, I'd say.

Change of subject, men nej, det blir ingen pappers-PT för min del.

Idag har vi haft TV-studio vilket var SÅ nyttigt, SÅ roligt och framför allt SÅ lärorikt! Snacka om att mina illusioner kring TV-produktion fullständigt krossades: fler saker att hålla reda på samtidigt får man leta efter. Dagens viktigaste lärdom blev dock att ALLTID, ALLTID ha förberett t.ex. en intervju, eller vad man ska prata om i ett program, radio eller TV. När man väl sitter där är det inte så lätt att improvisera. Därefter: Körschema är precis lika viktigt för att saker och ting ska klaffa. Utan körschema = kaos = taskig sändning = minskad trovärdighet = vadnivill.

Imorgon: Artikelskrivande, kamerafippel och försök till fippel i Final Cut. Kanske också Paolo Roberto-föreläsning och i sådana fall referatskrivande på det. Och jag har inte ens börjat komma ikapp... Torsdag nästa vecka: Nästa tenta. Om någon läsare skulle råka ha ett ex av Fichtelius "Nyhetsjournalistik - tio gyllene regler" och lust att sälja/låna ut det - säg till. Boken finns inte på förlaget och tentan på den är på torsdag. Det börjar bli krisigt med tid...

Nu bedtime.


Kommentarer
Postat av: figge

Haha... Morsans granne tog ut lärarna till programmet... :P
Önskar att mina lärare hade vart så, bara att bry sig gör väldigt mycket för en elev. Många lärare jag har haft har vart mer bittra än mig. :P
Riktigt bra dokumentär =)

2008-02-13 @ 02:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0