Tomorrow: El Stockholmo...

*pustar ut*

Jag ska glo på "Vänner", börja fundra över vad som ska med i väskan och kanske ta fram den från under sängen. Förslagsvis börja packa litet och sedan ska jag ägna natten åt att ställa om huvudet från Piteåliv till det där jag inte riktigt kan sätta ord på. Med det inte sagt att det är något dåligt. Just nu blir det en välkommen avkoppling, hoppas jag.

Idag fyllde för övrigt Syster Yster arton. Passade på att gratta när mamma ändå ringde för att gratta mig på namnsdagen. Sedan var det färdigt med samtalet eftersom de skulle äta tårta och därför inte hade tid längre. Det måste antingen vara kanonhett i Dalarna eller svinkallt: Är det kanonhett smälter tårtan säkert och är det för kallt fryser den. Därför hade de nog så bråttom att äta den att de inte hade tid med mig längre. Men det är bra att det är tomt hemma sedan bror min flyttade. Nå, jag fyller tomrummet någon gång per veckan när jag ringer i alla fall. Såvida det inte ska lagas mat/äta tårta/gå ut med hunden/klippa tånaglarna. Typ.

(Jaa, jag vet, jag är långsint och bitter men min mor är en mästarinna på plumpa kommentarer... Att säga att man inte har tid med sina ungar är inte okej och jag måste bara fråga: Sedan NÄR har vi börjat fira födelsedagar på allvar?!)

Jag minns min artonårsdag. Straxt innan 03 fick jag magsjuka (*peppar peppar*) och någon gång på förmiddagen när jag lyckats masa mig upp fick jag en klocka. Jag tackade och gick in på toaletten för att spy för typ tjugonde gången. (*peppar peppar*) På kvällen var det fest som jag blev ivägdragen på. Jag drack ett halvt glas mousserande vin och somnade på värdinnans säng.

Faktum är att jag kräkts på nästan varje födelsedag jag haft. (*peppar peppar*)

Hur vi firar andra högtider? *funderar* Jul är en klassiker.

Dagen innan julafton kommer mamma på att det måste julstädas. Med litet tur har någon fixat en gran innan dess. Vi har julgran nuförtiden. När min syster var liten hävdade mamma att hon var allergisk mot julgranar och att vi därför inte kunde ha någon riktig inne. Istället rotade någon fram en plastgran utan fot som vi band upp mot en träspaljé i vardagsrummet. Någon gång när jag nyss kommit in i puberteten sade jag att vi fanimej skulle kasta ut plastgranen och ta in en riktig om så bara för någon timme, skit i syrran, liksom. Jag var trött på den hängande plastgranen. Den riktiga granen stod för övrigt kvar hur länge som helst och som sagt fyllde Syster arton idag.

När julafton till sist kommit åker jag förhoppningsvis till jobbet och drar in storhelgsob, tack så mycket. Under tiden panikar mamma igen: Det ska städas och låsas dörrar eftersom mormor kommer och vill städa. Sedan är det hisp hisp hisp och har jag tur har jag en delad tur på jobbet, kan komma hem kring 11 och käka lunch kring tolv. Eftersom det är jul brukar vi sitta litet längre samlade vid matbordet, omkring en kvart, tjugo minuter. Ibland tjugofem. Sedan går jag - om jag har en delad tur - och lägger mig, vaknar kring 15 igen och åker tillbaka till jobbet. När jag kommer hem efter 21 har mormor åkt hem och alla har öppnat sina julklappar utom jag. Jag öppnar dem, går hem till Oona, typ, och med litet tur får jag sprit. (Iofs har vi nog aldrig druckit på jul, jag och Oona, men det kan vara värt att göra i år, kanske?)

Midsommar så? Precis likadan undantaget julgran och julklappar. Påsk likaså, förutom att mina tre syskon får påskägg av mormor medan jag får en hundring. Jag älskar min mormor.

Och så frågar jag mig själv hur jag har kunnat bli som jag är? *skakar trött på huvudet efter att ha läst vad jag skrivit*

Nu skiter jag i att packa. Då går jag hellre upp en halvtimme tidigare imorgon och fixar skiten. Ingen stress här, inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0