Skit i hundjäveln!

Nu bryter jag mot en av vårt samhälles absolut största normer. Jag tänker gnälla på det där med djur och deras värde.

Om ens husdjur är sjukt går man tillveterinären och avlivar det, alternativt tar ut djuret ifråga och skjuter det själv. (Vi sköt våra lamm medan de knaprade knäckebröd ur mammas hand...) Om ens hund är aggressiv gör man detsamma, om man besitter någon form av sunt förnuft. (We did that, too...)

När ditt barn är sjukt, eller varför inte din mor eller far är döende, då FINNS det ingenting kallat "aktiv dödshjälp". När vi ser små barn svälta i Afrika eller var de nu svälter, så gör vi en beklagande min, skänker på sin höjd en hundring till SOS Barnbyar och fortsätter käka upp vår dyra middag. (Tänk på barnen i Afrika; de får ingen cola till sin oxfilé!) Då föräldrar eller andra vuxna förgriper sig på småungar blir det litet ståhej en vecka och sedan inget. När flickor blir våldtagna och i rättsalen får frågan hur många de legat med och hur de var klädda vid våldtäktstillfället höjer vi knappt på ögonbrynen längre. Alla unga tjejer som väger trettio kilo och hetsar sig själva att gå ner bara litet mer i vikt, vem bryr sig, egentligen? Eller de som skär sig i armarna? Do I need to go on?!

Så kommer det en brud, vars hund har blivit dränkt - och detta i sig är alldeles överjävligt - och VILL BELÖNA DEN SOM HJÄLPER DEM SÄTTA DIT DEN SOM GJORDE DET MED 50.000 KRONOR!

Är det BARA jag som reagerar på detta? Återigen har den där jävla hunden ett högre värde än den våldtagna flickan, ungen i Afrika eller varför inte den döende kvinnan som ligger - och har legat de senaste två åren - som ett kolli utan förmåga att varken tala eller röra sig?

Hur många hundar får man för femtio papp? Kom igen, Linda-Marie Rosén, lägg de där pengarna på något bättre. Något mer vettigt, till exempel terapi, kanske?. Eller run to daddy and ask for another dog. Om man slänger ut femtio tusen på en död hund har man inte alla getter hemma.

Och slutligen, berätta för mig hur det kan komma sig att en hund har ett högre värde än människor idag?

Kommentarer
Postat av: Mamma

Helt jävla befängt!

2007-10-01 @ 22:28:12
Postat av: Stephanie

Men varför är männsikan mer värd än en hund. Jag hjälper hellre någon som står mig kär (tex. min hund) än att hjälpa någon svältande barn i afrika. 50.000 är att överdriva men jag förstår inte vad det här med att :
"Är det BARA jag som reagerar på detta? Återigen har den där jävla hunden ett högre värde än den våldtagna flickan, ungen i Afrika"
Nej, kanske inte högre värde men hunden betyder mer för personen. Jag skulle hellre slänga ut 50.000 tusen på en operation till min mamma än att sjänka de pengarna till några svätande barn i afrika som jag inte har någon kontakt med. I mina ögon är min hund lika mycket (om inte mer) värd än den våldtagna flickan...

2007-10-01 @ 22:47:11
URL: http://peffies.blogg.se
Postat av: Storm

Väldigt sorligt inlägg. Att du inte kan förstå den emotionella närheten man har till sina nära och kära. Ja då även sin hund.
En normalt fungerande människa värderar det som ligger denne nära känslomässigt högre än något h*n inte kan relatera till i samma grad. För den här tjejen är hennes hund mer värd än barnen i afrika. Aboslut inget konstigt med det.
Komsikt att du basunerar ut hur befängt det är att inte hellre skicka pengarna till svältande barn..men bara stödjer rosabandet för att det är sött.
Har en känsla av att det säger en del om Dig.

2007-10-01 @ 22:48:29
Postat av: spaceylisie

*skrattar* Och i och med kommentarer som dina, Storm, så har du precis befäst vad min journalistlärare sade: "När det gäller djur finns det inga gränser för hur upprörda folk kan bli". Just det. Det rosa bandet är sött, jag älskar min familj och may he rest in peace, vår hund som vi alla saknar men som vi fick skjuta. I det läget - just då - genomgick jag en sorgeprocess som alla andra man måste genomgå då man mist någon. Jag saknar min hund men blir mer upprörd över enorma kvinnoproblem som idag har blivit ett samhällsproblem.

2007-10-01 @ 22:51:58
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: spaceylisie

Stephanie, givetvis betyder ens hund, mamma, mormor eller syskon mer för en, eftersom man har en personlig relation till dem. Sedan är väl en eventuell värdeskillnad djur/människor alltid ngt som går att diskutera? Men sedan anser jag att det finns gränser för idioti, och att lägga mer ansträngning på jakten efter hundmördaren än på att få fram "sanningen" om t.ex. Stureplansgrabbarna, det kan jag inte förstå. Långsökt, kanske, men så resonerar jag.

2007-10-01 @ 22:59:15
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: figge

Kan förstå att man blir upprörd över att nån dränker ens hund... men:
"Polisen har inte lagt ner några större resurser på att ta reda på vem som dödat Dobby, säger Linda-Marie Rosén."
Vafan ska Polisen göra? Tur att polisen prioriterar lite bra ibland.
Har du sett vad som hänt Dobby? Ring efterlyst på 08-7020090

2007-10-01 @ 23:03:19
Postat av: spaceylisie

Figge: Nu åker jag på spö, men skit samma. Jag är student och lever under existensminimum. För 50.000 är det snudd på (OBS: SNUDD PÅ!!) att jag skulle kunna ha ihjäl ett djur och sedan tipsa om det så att ngn annan torskade på det. SNUDD PÅ.
Eller... Pja, fan vet. Puppies are cute.

2007-10-01 @ 23:06:46
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Farbaute

Till alla berörda parter: Jag håller helt och hållet med inläggsförfattarinnan. Vad har då jag för rätt att komma med ett sådant uttalande? Jo som ägare och "husse" till hur många olika djur som helst (bland annat hundar, katter, får, getter, höns, kaniner, sällskapsfåglar mm) så anser jag mig ha en någorlunda stabil grund att stå på vad gäller mitt svar. Jag har vart med om att "ta bort" både hundar och andra djur på ett av de mest humana sätt som finns (avlivning med skjutvapen). Det jag talar om här är djur som jag vart med och uppfostrat från dess födsel fram till den dag slutet kom. Det är klart som FAN att det gör ont i själen och hjärtat att se ett av sina "barn" (och vän) måsta vandra den vägen men när inget annat alternativ finns så är döden en ytterst lindrig utväg. Har då inte mina djur haft ett större värde än en människa, eller har de haft ett mindre? Min far sitter på demensboende sen ett år tillbaka och jag vet att han - när han var vid sina sinnes fulla bruk - inte alls skulle vilja sluta sina dagar som ett paket morötter i en sjuksäng. Det är inget öde jag önskar varesig mig själv eller någon annan. Hade vi sluppit allt vad detta vansinne till religion heter så hade vi kanske haft aktiv dödshjälp i sverige vid det här laget. Hur mycket lidande hade inte detta kunnat spara många av oss? Om det skulle visa sig att jag en dag (gud förbjude) hamnar i den sitsen att jag sitter och dregglar utan vetskap om min omvärld så hoppas jag att lagen ändrats så att jag kan få avsluta mitt liv på ett värdigt sätt. Det är inte värdigt att måsta dö i plågor varken för ett djur eller en människa - punkt! Det är svårt det här med att sätta värden på djur eller människor, vem är värd mest? Jag anser att det är djurplågaren vi alla borde flama inte skribenten, det är väl ändå den personen som är den riktiga skurken? Jag tycker offret gott kunde skickat pengarna till cancerfonden istället för att utlysa någon fjantig form av "bounty", vad hjälper det? Hunden är ju död! Är det inte bättre att kanske kunna hjälpa några arma satar som riskerar att dö i cancer istället? Djurplågaren får ändå sitt straff förr eller senare, det får alla evildoers på ett eller annat sätt!

2007-10-01 @ 23:19:30
URL: http://vanheim.blogspot.com/
Postat av: Minna

Du är världsbäst Lisa på att väcka debatt! Därför du ska bli journalist! Jag fattar inte heller vad meningen är att utlösa 50.000 i hettelön för en "hundmördare". Jag är uppväxt med hundar och andra djur och det gör grymt ont när de somnar in, kan tänka mig hur fruktansvärt det vore att någon annan dödade min hund. Men jag håller fullt med, stöd rosa bandet eller afrikabarnen istället. Och Lisa, jag skulle nog (nästan) oxå kunna göra som du för att få de där 50.000 kronorna.. Det är inte kul att leva på såhär lite pengar! Love to you! Puss

2007-10-02 @ 09:34:59
URL: http://minnaannim.blogg.se
Postat av: Smeel

Ah shit, idag är vi överens, Lisa! Folk nu förtiden har verkligen ett helt skruvat perspektiv på vad som verkligen är viktigt! Som sagt, det tar verkligen ont när ens husdjur dör, och att plåga ihjäl en levande varelse för sitt eget nöjes skull säger ganska mycket om hur frisk personen ifråga är. Men det sorglgia är att det inte är helt omöjligt att någon psykopat dränker ett barn just nu, och 50,000 kronor kanske skulle kunna gå till något som gör något åt det istället?

2007-10-03 @ 16:59:28
Postat av: spaceylisie

Smeel, vi är nog överens oftare än vad du tror, men det känns skönt att få bekräftelse på en enda gång i alla fall! ;)

2007-10-03 @ 18:42:43
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Pernilla Bergman Fowles

Man undrar genast hur mycket du gör själv för att hjälpa i vad du kallar de vettigare frågorna. Det du gör när du kallar henne för brud, hennes hund för hundjävel samt säger att hon borde gå i terapi är att göra narr av en annan människas sorg. Otroligt respektlöst. Vem är du att tala om för henne vad hon ska göra med dessa pengar, eller vad som är rätt respektive fel känslor känna? Någonting viktigt i sammanhanget är också att påpeka att bara för att man bryr sig om djur utesluter inte det att man bryr sig om människor. Vad vet du om vad hon gör eller inte gör för mänsliga rättigheter t.ex? Varför skulle uppståndelsen kring detta fall på något sätt hota folks förmåga att vilja hjälpa människor. Det ena utesluter inte det andra. Det är snarare det motsatta. Det är oerhört viktigt att sådana här människor straffas. De måste stoppas i tid. Att mördare och våldsverkare börjar oftast med att ge sig på djur är ett väl dokumenterat faktum. Det är det jag tycker är så bizzart att sådana som du inte kan få in i era skallar; Med empati för djur följer empati för andra människor. I ditt uttalande har du mage att beklaga dig över hur våldtäktsoffret, barnet i afrika etc blir lidande, samtidigt som du så tydligt visar din totala oförmåga att känna empati för en förtvivlad människa i sorg, samt ett oskyldigt djurs grymma öde. Du är inte bara en hycklare utan en korkad sådan också då du inte kan se det paradoxala i din upprördhet.

PS. Jag har just donerat en summa pengar till Hunden Dobby's minnesfond

2007-10-11 @ 23:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0