Den kvinnliga kåtheten...

Jag läser i Expressen om en ny bok med erotiska noveller, skrivet av en kvinna enligt vad pseudonymen säger, och med kvinnor i huvudrollerna. På frågan varför det behövs erotiska noveller för kvinnor svarar pseudonymen Clara Jonsson följande:

"- Jag tycker att det behövs erotik som bottnar i nutiden, med kvinnor i huvudrollerna. Så fort det ska skrivas erotik så blir det så skruvat, antingen är det våldsporr eller så är det usel svenska och amatörernas julafton."

Vidare anser Jonsson följande:

"- Kvinnor är ju otroligt sexuella, men utnyttjar sällan hela sin erotiska potential, de hålls tillbaka av konventioner, moral, sociala regler...
- Vi har ju ett samhälle som inte är särskilt tillåtande vad det gäller kvinnors intresse för sexuella experiment. Fortfarande betraktas en kvinna som vill ha sex utan kärlek som suspekt.
- Jag tror att många kvinnor helt enkelt vill ha ett råknull, utan att ständigt hålla på med känslor."


Och, till mitt resonemang...

Kvinnor är otroligt sexuella ja, och vi hålls tillbaka av konventioner, moral och sociala regler. Vi "tillåts" inte experimentera sexuellt i samma utsträckning som män och balanserar konstant mellan att vara madonnan och horan. Ibland vill vi råknulla och ibland vill ha mjuk och gosig vanilj. Ibland vill vi inte alls och då är också det fel. (Johodå, tro mig: Den kvinna som tackar NEJ till ett one night stand är en slampa, hon också...)

Lösningen på problemet är inte erotik för kvinnor. Lösningen är inte porrfilmer för män. Saken är den, att så länge man sätter skiljetecken mellan manlig och kvinnlig sexualitet, så kommer en kvinnlig, öppenhjärtlig kåthet aldrig bli accepterad.

Om vi ska skriva erotik som bottnar i nutiden kan vi skriva om männens tillvägagångssätt för att FÅ sex, och berätta vidare hur kvinnor febrilt försöker värja sig. Vi kan prata om osäkerheten hos främst unga tjejer: Inte säga nej, inte säga ja, inte vara/göra/bli på ett sätt som kan vara oacceptabelt. Madonna eller hora. Vi kan snacka om hur överreklamerat och uttråkande sex idag har blivit, eftersom ytterst få kan eller orkar leva upp till den bild media målar upp om det perfekta sexet.

Visst kan man se skillnader, rent biologiska, mellan män och kvinnor sexuellt. Det räcker dock inte för att motivera en sexuell skillnad vad gäller genus, och så länge vi fortsätter suga av porrnoveller och slicka upp kvinnlig erotik i brygga är det kört för oss tjejer att vara ärligt, genuint kåta och glada. Annat än en fredagkväll med sambon, såklart.

Kommentarer
Postat av: alexandra

vilken fin blogg du har :D

2007-10-02 @ 21:48:29
URL: http://Aliza.webblogg.se
Postat av: Farbaute

Kan du inte försöka skriva ett inlägg som jag INTE håller med om nån gång? Jag börjar bli less att låta som en trasig 78-varvare men.... i so totally agree! Fram för större gemensam och ej könsmässigt differentierad kåthet!

2007-10-03 @ 05:27:30
URL: http://vanheim.blogspot.com/
Postat av: sune

jag har inte förstått varför du är så bitter mot livet o sex. du får dom stackar tjejer o killar
som rakat sitt kön att få dåligt självförtoende o de kommer att känna sig som sämre. stötta dem som är olika i stället för att trycka ner andra. Du har väl ändå inte ensamrätt på allt som är rätt o fel? ditt svar är nog rätt förutsägbart, utan försök vara lite konstruktiv o inte fullt så arg.
Vänligen Sune.

2007-10-03 @ 17:48:09
Postat av: spaceylisie

Sune: Vad har rakat eller orakat med det här att göra? Och varför ska någon känna sig DÅLIG för att de väljer eller INTE väljer att raka sitt kön? Idag är det f.ö. de som INTE rakar sig som blir ifrågasatta. Jag har definitivt inte "ensamrätt på allt som är rätt och fel" men utan olika åsikter skulle debatten inte finnas, och ett samhälle utan debatt vore hemskt.
Vad gäller argsinthet är jag däremot hur äcklad som helst av alla män som visar kuken på nätet. På de män som skriver idiotmess i stil med "Hejje sötiz, är du knullsugen" eller "Vill du se mig spruta i webcam, jag har en jättestor kuk å du e assexig". Är du en sån, Sune? Kanske kan jag få titta på just DIN snopp någonstans på nätet? Ärligt talat skulle det inte förvåna mig. *flinar*

2007-10-03 @ 18:41:37
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Farbaute

*asg* :)

2007-10-03 @ 19:19:43
URL: http://vanheim.blogspot.com/
Postat av: sune

Ur fördommar växer hat, jag vet inte vad som hänt dej o varför du hela tiden har så nära till ordet kuk o där närliggande ord. Tyckte bara det var fördomsfullt att klanka ner på mig o häva ur dig att jag har bild på mina genitalier på nätet eller på konsums anslagstavla. Att människor skriver dåliga saker som inte faller dig i smaken är väl ändå ingen stor fråga i ett vidare perspektiv. Nätet är en flykt o sagovärld för många men hur det är för dig vet jag inte.. tror inte nån på ica gallerian eller på arbetsplatsen har frågat dig om han får göra si eller så med dig. Du får skaffa dej lite distans till livet o människor, det är inte så farlig här ute. berätta för oss varför det gör dig så svart i synen när inte alla har förmågan att utrycka sig precis som du vill. Det är ju lite av förtryck mot dem som saknar det skrivna ordets begåvning eller har ett känslomässigt handikapp. Man får inte vara så svart vit i alla lägen.
P.s att söka poänger och göra sig rolig över andra som vill debattera för att det inte passar en egen syn i sak är ju inte så moget heller.
Citat. Är du en sån, Sune? Kanske kan jag få titta på just DIN snopp någonstans på nätet? Ärligt talat skulle det inte förvåna mig. *flinar*

2007-10-04 @ 17:52:47
Postat av: spaceylisie

Ja, för fan, Sune, du har helt rätt i precis allt du skriver and I'm gonna shut up. Det är helt okej att folk från IRL söker upp mig på nätet och berättar för mig att de vill knulla mig. Det var helt okej att vara tretton år, ny på nätet och män över trettio ville se mig naken. Precis lika okej som det är för folk att visa sina snoppar i webcam eller kategorisera kvinnor som knullbara/icke knullbara. Inte minst har de män som vill ha en affär vid sidan om sina trista fruar all min respekt. Det är tur att Internet finns. Och det är tur att det finns folk som har distans till livet.

2007-10-04 @ 20:02:21
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: sune

jag vet några kvinnor som oxå har det vid sidan om deras trista män.. är det inte synd om dem oxå eller förtjänar dom det för att dom bara är män.

2007-10-08 @ 17:21:43
Postat av: sune

Farbaute håller han med dej eller har skrattet fastnat i halsen.

2007-10-08 @ 21:22:04
Postat av: spaceylisie

Sune, Farbaute kanske helt enkelt har slutat bry sig eftersom den enda som fortfarande engagerar sig i det här verkar vara du. *trött* Men det är ju bra att du är politiskt korrekt, det är alldeles för få som är det. F! och Radical Cheerleaders brukar påstå sig vara det, till exempel. Och jag är ledsen över att vi kvinnor är lika otrogna skithögar som ni män; nöjd nu? Något annat du vill ha medhåll för? Lägg ner nu, du är inte konstruktiv för fem öre.

2007-10-09 @ 08:21:30
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Farbaute

Sune: Här har inget skratt fastnat i någon hals, det handlar mest om att det inte är lönt att predika för de redan frälsta... Vill du fläka ut din lilla böngrodd på nätet, till allmän beskådan, så står det dig fritt - whatever floats your boat...
Det du dock inte verkar reflektera över är att det nog är tämligen många kvinnor (och män) som anser det vara aningens patetiskt. Har du funderat något på att ta kontakt med Micke Beck? Jag är fullständigt övertygad om att ditt organ på så sätt skulle få all den exponering du överhuvudtaget kan önska den! För övrigt så tror jag nog att författarinnan i fråga har nog med kött på benen för att med full rätt vara svart i synen. Varför skulle annars människan skriva vad hon tycker och tänker? Hitta på? Mjae, jag tror icket det! Jag lämnar med de orden detta inlägg och blickar framåt! =)

2007-10-09 @ 16:44:03
URL: http://vanheim.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0