Looks DO matter...

Markus 26 har färgat håret. I och med det riskerar han att få sparken eftersom han inte ser proper nog ut. Rätt eller fel? Spontant svarar jag "fel", men tänker vidare att jo, utseendet spelar faktiskt roll. Ganska stor roll, till och med. Faktum är att jag nog alla gånger hade föredragit Markus med rött hår framför en stureplansbrat med backslick, incestlock och drygt utseende. Vem kan lita på en sådan person där utseendet formligen skriker "Jag ska blåsa dig, din lilla svenssonfitta, och tjäna PENGAR på dig!"

Jag kan förstå att man i dagsläget inom viss yrkesgrupper förbjuder t.ex. piercingar som är fullt synliga. Dels av hygieniska skäl, exempelvis inom livsmedels- och restaurangindustrin, samt vissa instanser inom vården ("Oops, jag tappade mitt örhänge i hennes buk, ser någon var exakt det hamnade?!"). Jag kan också begripa att man kräver att en person som ska jobba med dagens gamlingar inte ska vara en nåldyna och ha en bilderbok väl synlig på kroppen, men även det kommer att förändras. Generationen innan min - för att inte tala om min egen - kommer inte att bry sig nämnvärt om hur den som ska torka skit ser ut eftersom subutseenden idag är så mycket vanligare än för femtio år sedan.

Om Markus hår, piercingar eller förmodade sneda öron, stora näsa eller harmynthet påverkar hans kapacitet och kompetens att skruva upp reklamskyltar, ja, då ska han naturligtvis inte ha sitt jobb kvar. Tag dock i beaktande följande argument: Om chefen Stefan Dinesson hade gett en överviktig människa sparken med argumentet att denne var för fet för att kunna vara företagets ansikte utåt hade det blivit ramaskri. På samma sätt som om en invandrare fått gå för att han eller hon var för svart för att synas väl i mörkret. Det är samma sinnessjuka argument.

Kommentarer
Postat av: Ed

"hur den som ska torka skit ser ut" det är ta mig fan så sant -_- sverige är så jäkla bra på sånt här skit om hur folk ska se ut.

2007-11-28 @ 11:46:57
Postat av: Rickard

Svarar givetvis också spontant fel, men utseendet har alltid spelat, och kommer alltid att spela roll. Det må vara inom evolutionsbiologin som anställningsintervjun. Det blir också komiskt när: "Det här är min stil och jag tycker inte att utseendet ska spela någon roll". I så fall kunde vi ju skippat färgningen.

2007-11-28 @ 11:48:18
Postat av: spaceylisie

Rickard, helt rätt, egentligen: Om utseendet inte ska spela någon roll, hur kommer det sig då egentligen att alla bryr sig så vansinnigt mycket om det? ;)

2007-11-28 @ 11:49:37
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Viktor

Kan det vara så att det kom lite lite kiss i dina byxor när du skrev detta arga blogginlägg?

Om du skulle sätta in din månadspeng på banken. Hade du då valt en välkänd bank med "riktigt" kontor eller hade du nöjt dig med att lämna över pengarna till vem som helst utnför din dörr som uppgav sig kunna ta hand om dina pengar?

2007-11-28 @ 12:16:06
Postat av: Staffan V

Klockren kommentar. Säg att chefen hade sparkat någon p.g.a. t.ex. accenten. "Kom tillbaks när du pratar som jag. Det är inte jag som tycker det men jag måste tänka på kuuunderna.".

2007-11-28 @ 12:22:08
URL: http://blogg.interface1.net
Postat av: spaceylisie

Viktor, verkar jag arg eller är det som så att du är en sådan där med backslick och incestlock som vill ta mina pengar?

Jag skulle hellre lämna över mina pengar till den piercade snubben på banken utan incestlock än till bratsnubben som ska "placera dem säkert åt mig". Helt riktigt.

Nu SKA jag nog gå och kissa. Jag tror bestämt att jag gör det i duschen. Snuskigt va, Viktor? Du kanske borde testa... ;)

2007-11-28 @ 12:24:58
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Peter

Om jag skulle jobba i ett kärnkraftverk och en dag ville sätta på mig hawaiiskjorta istället för radioaktiv skyddsdräkt och sedan ta ett dopp i reaktortanken så tycker jag absolut att jag borde få göra det. Alla som säger emot mig är så löjliga som inte kan inse uttrycken för min unika identitet!

2007-11-28 @ 13:07:01
Postat av: Viktor

Ok, då går jag också och kissar lite.

*klar*

Anser fortfarande att det är totalt repektlöst och det är ju inte så att killen lagt en liten röd slinga i luggen...

Nu skall jag äta pannkakor.

2007-11-28 @ 13:46:16
Postat av: Viktor

Åh en grej till. Har varken backslick eller incestlook.

I min lilla inskränkta värld får man gärna skjuta av dem - Om man samtidigt gör detsamma med 15 åriga syndikalister, som egentligen inte vet varför de är så arga.

2007-11-28 @ 13:48:28
Postat av: Johanna

Det där var fan bra skrivet =) Nää fan när ja blir gammal kommer ja då knappast bry mig om den som ska ta hand om mig eller fan står i kassan eller nånting har piercing,tatueringar eller rött hår för den delen;P bara människan är bra på de den gör så spelar de väl fan ingen roll hur man ser ut:S förresten så tror ja att ingen bryr sig om nån liten piercing i tungan eller ögonbrynet när ja blir gammal eftersom alla har ju de nu typ och de blir ju också gamla:P ni kanske missuppfattar min kommentar men de gör ingenting för ja förstår den fullkomligt :)

2007-11-28 @ 14:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0