Kön/genus/sexualitet...

Vi diskuterade sex häromkvällen, jag och Magnus, och plötsligt slog det mig.

Låt oss resonera såhär: Om två kvinnor har sex med varandra, med leksaker, utan leksaker, spontant i bilen, på swingersklubb eller har rollspelslekar med varandra kallas det gärna för "sexuellt bejakande". Att dessa kvinnor är innovativa och sexuellt frigjorda.

Om ett heterosexuellt par gör detsamma letas det ursäkter i samhällsstrukturen för varför. Varför behöver man låtsas vara någon man inte är för att tända på sin partner? Varför fantiserar så många kvinnor om regelrätta våldtäktsscenarion? Varför behövs attribut så som porrfilmer och sexiga underkläder för att gå igång? Handlar det kanske om den patriarkala struktur vi har, i vilken mannen är den som ska vara aktiv medan vi kvinnor ska vara passiva, undflyende varelser som med rådjursögon trånande blickar upp på vår man, den Högre Stående Varelsen?

Förtar inte det senare resonemanget en stor del av lusten i att leka med sin partner? Att tankegången kanske smyger sig på i form av "Tänder jag verkligen på honom, eller leker vi för att vi måste hitta andra vägar till attraktion?" Betyder då det att en genuin heterosexuell attraktion är om inte omöjlig så i alla fall svårfångad? Och betyder då det i sin tur att homorelationer ger bättre sex och uppriktigare attraktion?

Om så vore måste man då kunna dra slutsatsen att det trots allt finns biologiska skillnader. Könsskillnader, och inte bara genus. Är jag helt ute och cyklar?

Kommentarer
Postat av: KimJ - Vardag & Design hjälp

Ha en skön dag! Kram KimJ

2007-11-14 @ 13:00:17
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: Farbaute

Du är inte ute och cyklar, däremot vet jag att jag inte behöver varken sexiga underkläder eller porrfilm för att gå igång rejält - vilket du förhoppningsvis märkt! ;) Jag väljer hellre att se det hela som en krydda som ger variation i tillvaron (sex-tillvaron). Sen finns det ju saker man är som inte direkt är någon krydda utan en del av sin person... dom/sub klasificerar jag inte direkt som en krydda. :)

Jag känner mig dock så pass trög idag så jag vet inte om jag lyckats svara mer eller mindre indirekt på din orginalfrågeställning. :)

2007-11-14 @ 13:48:10
URL: http://vanheim.blogspot.com
Postat av: Petra

Hej!
Sagor kan vara spännande.Livet är dock ofta inte som sagorna. Gå gärna in och läsa om mina åsikter om "hemska förtryckande barnsagor" dvs. kvinnligt kontra manligt. :)

2008-05-08 @ 17:28:51
URL: http://www.petra79.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0