Inget socbidrag innan jul...

Just det. Om man bor i t.ex. Landskrona, Klippan och Ängelholm får man vänta till den 27/12 innan pengarna rullar in. Det vill säga om man är beroende av socialbidrag, alltså.

Av ren princip skulle jag själv aldrig gå till soc: Faktum är att jag hellre skulle knulla mig till pengar än ha något med soc att göra. Det här är en sådan sak som får mig att baxna än mer över soc översitteri mot människan.

"Tvärtom är det ju många som har försörjningsstöd som har svårt att hushålla med sina pengar. Det blir svårare att få pengarna att räcka till om man får dem före jul." säger Johanna NIlsson i Aftonbladets artikel. Snacka om att nedvärdera de som faktiskt kan "hushålla" med sina slantar.

Jag blir faktiskt förbannad. Det där med socialbidrag kan man diskutera hur mycket som helst, men att ta normala vuxna människor och sätta sig över dem på det viset, att inte ens bemöda sig om att skylla på något byråkratiskt tjafs, det gränsar till... Neej, det går verkligen inte.

Och apropå det där med människor så kommer jag osökt in på måndagens kommunfullmäktige här i Piteå: Jag misstänker att en av ledamöterna där var kraftigt onykter. Hon stank sprit och sjöng "Under ytan" i pausen. (Jag vet att hon stank sprit av den enkla anledningen att hon stoppade sitt ansikte så nära mitt att ett mellanstadiehångel låg i luften. Avståndsmässigt, alltså.) Kanske är det något för Piteå-Tidningen att skriva om?

Kommentarer
Postat av: KenthL

Jag har själv tvingats till att söka försörjningsstöd hos socialen pga avsaknad av a-kassa eller lön ifrån arbetsgivare. Har för tillfället ej heller möjlighet till studiestöd pga studieuppehåll. Att ta kontakt med socialen var ingen lätt sak och inget jag önskar/-ade.

Jag reagerar på att du,citat:
"...hellre skulle knulla mig till pengar än ha något med soc att göra".

Det funkar kanske om du är tjej att fixa pengar på detta sätt...

2007-11-23 @ 10:05:02
Postat av: johanna

men alla andra får ju lön den 25e och den 27e så vad är problemet? inte bölar jag för att jag inte får min lön innan jul, man får väl planera bättre själv som individ.

2007-11-23 @ 10:05:26
Postat av: Mia

Inget försörjningsstöd innan jul.

Jag är ensamstående mamma med dålig föräldrarpenning. Jag tror inte att jag kommer att få min föräldrarpenning innan den 27:e. När jag arbetar så har jag inte så mycket pengar över, men jag är helt säker på att mitt arbete inte batalar ut lönen innan den 27:e. Min fråga blir varför skulle man betala ut försörjningsstödet innan jul. Ska det vara bättre att gå på försörjningsstöd än att arbeta eller gå på föräldrarpenning?

/ Mia

2007-11-23 @ 10:34:02
Postat av: spaceylisie

Mia och Johanna: Men... Alltså... Jag har alltid jobbat kommunalt och fått min lön i god tid INNAN jul trots att egentliga utbetalningsdatumet varit den 27. Samma sak CSN, har jag för mig, betalar ut INNAN jul.

2007-11-23 @ 10:58:47
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Stina

Jag jobbar inom skolan och far aven jag lon ett par dagar innan jul. Att ga till soc ar inte att tigga om pengar. Det ar en rattighet vi i Sverige har. Tanker du aven att du blir hallre knullad i roven an tar pengar fran staten till andra ej livsnodvandiga situationer. Som universitetsutbildnig eller gratis bibliotek. En universitetsstudent ar bra mycket dyrare for samhallet an en som ibland behover fa hjalp hos socialen. Och jag tror inte argumentet att man sedan kommer bidra till samhallet haller. Manga fullfojer inte sin utbidning eller sticker utomlands sa fort den ar over. Snacka om bortkastade pengar.

//Stina

2007-11-23 @ 11:30:52
Postat av: Wilhelm Raab

Som spaceylisie säger så betalar många ut före helger istället för efter, om utbetalningsdagen är på en helgdag.

Men det är inte den viktiga poängen här. Den viktiga poängen är ändå överförmynderiet! Att få försörjningsstöd är inte en inkompetensförklaring. Spaceylisies attityd själv (apropå knulla) visar med önskvärd tydlighet hur illa folk tycker om SOC, om att behöva gå dit, om folk som går dit, och så vidare. Det är stigmatisering på högsta nivå. Att i det läget omyndigförklara folk är ju helt barockt!

2007-11-23 @ 12:24:27
URL: http://blog.gnallspik.net
Postat av: spaceylisie

Stina, du är väl medveten om att jag hade TJÄNAT på att få pengar från soc? CSN's maxlån ger lägre summa/månad än vad soc gör. Faktum är att jag efter åtta månader jobb skulle få ut mer pengar på att vara sjukskriven än att göra det jag gör nu: Pluggar och överstigit fribeloppsgränsen med omkring 30.000.

Helt allvarligt skulle jag alla gånger föredra analsex framför soc. Absolut.

2007-11-23 @ 15:03:15
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Gaia

Jag får min lön veckan innan jul, det trodde jag att alla fick ..

2007-11-23 @ 21:45:09
URL: http://minsexualitet.blogspot.com
Postat av: Radikal mamma

Jag är sjukskriven men nekad ersättning från försäkringskassan. Jag hade inget annat option än att söka försörjningsstöd. Det kändes som ett nederlag först, men det är ett bidrag precis som många andra. Olika myndigheter, samma jävla pengar. Och jag vill bli frisk, inte hora.

2007-11-26 @ 11:42:22
URL: http://radikalmamma.blogg.se
Postat av: Johnny Vestberg

Läser man mellan raderna så tror jag hon ville poäntera hur ogärna man som person vänder sig till socialen.

2007-11-28 @ 11:19:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0