Cancer och snustorrt...

Det minst viktiga först: Jag har slut på snus och måste åka till Shell innan skolan. Snart blir det tidspanik, med andra ord.

Så litet "gå till gynekologen för faan"-propaganda: Aftonbladet skriver om att 12% av alla de kvinnor mellan 23 och 60+ som kallas till cellprovtagning helt enkelt inte går dit. Nu ska jag slå ett slag för den saken.

Jag tror inte att livmoderhalscancer känns. Det är med största sannolikhet inget man vaknar upp en morgon och spontant säger att "Neej, jag kan inte gå till jobbet idag. Jag tror bestämt att jag har cancer i livmodershalsen". En knöl i bröstet kan man känna, konkret känna, och mammografi finns av en anledning. Att hitta eventuella felaktigheter förhoppningsvis innan det behöver ha utvecklats till cancer-cancer. Av precis samma anledning kallas kvinnor till cellprovtagning, för att kolla så att fittan är frisk, om man får uttrycka sig så.

Så varför går inte folk dit?

"Kvinnorna känner sig friska, har inte tid eller tycker att provtagningen är obehaglig" säger Marie Oscarsson, forskare vid Högskolan i Kalmar i artikeln.
 
Att känna sig frisk innebär inte per automatik att man är det. Jag har stött på människor, till synes fullt friska, som visat sig vara rejält illa däran rent sjukdomsmässigt. Att "inte ha tid" är en usel ursäkt då själva provtagningen är gjord på ett litet kick, och det där med "obehagligt", ja, visst, nog är det så, men jämfört med hur obehagligt jag kan tänka mig att det är med cancer är en provtagning inte ens jämförbar. Knappt någon minut av obehag, men cancer varar nog litet längre än då...

Personligen anser jag att det finns roligare saker i livet att göra än att fläka upp sig i gynstolen, men med facit i hand kan jag tycka att det var skönt att ha den första kollen gjord. Även om den innebar kontinuerliga koller resten av livet. Och tacksam är jag för det: Bättre att checka en gång per år än att inse efter fem att jag har cancer.

Dessutom tycker jag att möjligheten som nu finns att vaccinera mot det virus som kan orsaka livmoderhalscancer är något alla mammor borde se till att sina söner och döttrar får. Så är det.

Time for school nu, men först snusinförskaffning.

Kommentarer
Postat av: Farbaute

Jag säger bara en sak jag... Gissa vad jag EGENTLIGEN hade tänkt skriva om i dagens första blogginlägg för någon timme sen? Jag orkade dock helt sonika inte skriva något mer elaborerat än det jag gjorde, jag var för trött! Vad bra att du skrev om det jag hade tänkt skriva om så jag fick vila roten en stund till! ;) Nu är det nio-fika!

2007-11-12 @ 09:05:05
URL: http://vanheim.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0