AMS-spya...

Eller vem man nu ska kräkas på, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Soc eller A-kassan. Eller varför inte regeringen, jag vet inte riktigt. Alla tillsammans, förmodar jag, eftersom ingen av dem verkar funka sådär klockrent. Alls. Hur som, jag AMS-kräks idag. De andra hinner jag med en annan gång.

Läser i Aftonbladet om Rebecka från Luleå som måste söka ett arbete i Karlskrona, 140 mil bort, för att hennes a-kassa inte ska sänkas. För det första måste jag ifrågasätta rimligheten i att en mamma till en ettårig flicka ska behöva skiljas från sitt barn på grund av en provanställning utan löften om heltidsanställning eller fast jobb.

"Vi utgår från att den som är inskriven hos oss vill ha jobb. Tackar folk nej måste vi rapportera det till a-kassan, säger Karin Svanborg"
i Aftonbladet. Karin är, inte helt oväntat, anställd på Arbetsförmedlingen, och små barn är inte ett skäl till att inte kunna flytta 140 mil. Faktum är att det inte verkar finnas skäl alls, åtminstone inga som duger för Arbetsförmedlingen.

Som exempel kan jag ta en f.d. kollega med två barn och skiftarbetande make. Arbetsförmedlingen hotade dra in hennes a-kassa om hon inte tog ett nattjobb någonstans på inte hemmaplan. Eftersom maken jobbade skift och stod för huvudinkomsten kändes det ganska orimligt för hennes del att ta det jobbet. Dels på grund av problemet med barnvakt: Vem skulle vakta ungarna de nätter de bägge jobbade? Arbetsförmedlingen menade då - genom ett under av kreativitet - att hon som hade så stor familj väl kunde lämna sina ungar till någon av syskonen eller sina föräldrar? Min bekanta menade då på att om hon skaffat ungar till denna värld så var det väl ändå upp till henne att ta ansvar för dem, och att lämpa över dem till höger och vänster på andra var en klar orimlighet.

Efter många om och men, och mycket tjafsande med Arbetsförmedlingen fick hon det hela okejat. Hon slapp jobba natt, och fick istället fortsätta på sitt dåvarande jobb, dagtid, där hon stämplade upp till heltid.

Jag minns att de som stämplade på jobbet blev tvingade att söka en heltidstjänst i Säter... En av mina kollegor jobbade 75%, stämplade till 100% och satte sig ner och räknade på vinst eller förlust vad gällde den där heltiden i Säter. Vad hon kom fram till? Att hon skulle förlora ekonomiskt sett - och inte så litet! - på att arbeta heltid i Säter. De pengar hon skulle ha tjänat hade bland annat gått åt till pendlingskostnaderna med bilen. Ytterligare något som i mitt tycke knappast motiverar att söka en tjänst, men säger Arbetsförmedlingen så, ja, då är det väl så.

Gud förbjude den dag jag anmäler mig som arbetssökande. Den finns förhoppningsvis inte.

Kommentarer
Postat av: Mogi

BRA skrivet! Sitter själv i samma båt dvs är arbetslös med 3 barn och med skiftarbetande man. Ännu har ingen arbetsanvisning med arbete långt bort dykt upp, men jag bävar för den dan. Barn behöver närvarande föräldrar oavsett ålder (barn= under 18 år). Är det inte närvarande föräldrar som efterlyses i dagens oroliga samhälle... hur närvarande kan man vara 140 mil bort??

Kramiz Mogi (mogis bubblor)

2007-11-10 @ 17:23:02
Postat av: Rick

Så för att din kollega inte tjänar lika mycket på att ta ett heltidsjobb i Säter så ska vi andra betala för att hon ska kunna fortsätta jobba 75%? Vad tror ni att a-kassan är egentligen?

2007-11-10 @ 19:00:55
Postat av: spaceylisie

Rick, absolut inte! Vad jag snarare vill få fram är att det fasen MÅSTE löna sig att arbeta idag. Ingen ska betala för någon, anser jag, och i synnerhet inte om människorna ifråga är kapabla att försörja sig själva. I min kollegas fall - om hon fått jobbet - hade individuell lönesättning kunnat vara ett sätt att lösa problemet om arbetsgivaren hade tillåtit det. Förstår du var jag vill komma med resonemanget? Man ska inte FÖRLORA pengar på att arbeta mer, man ska TJÄNA på det. Så tycker jag.

2007-11-10 @ 19:04:17
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: Bournstedt

Jag säger barnsligt nog, det är bajs och helt klart ormiligt att ge upp den lilla trygghet man har idag mot att åka 140 mil för ett jobb som bara är en provanställning. Systemet i sig är ju helt klart uppbyggt på att försöka forsla ut folk för en koratre tid för att på sådant sätt bättra på statistiken. Tycker Ams borde lägga mer tid på personlig coaching och personliga behov och inte föra in alla i standardiserade mallar och ett slit och släng system som inte kommer funka i längden... irriterad och förbannad och känner igen mig då jag varit inskriven ett tag på Ams och det har bara strulat konstant.

2007-11-10 @ 20:10:14
URL: http://blogg.aftonbladet.se/14704
Postat av: lemon

Visst - om hennes möjlighet att stämpla upp till 100% försvinner, så vinner hon på att ta jobbet i Säter. Logiskt enligt ditt resonemang - och analogt m regeringens budgetproposition, där regeringen föreslår att man bara ska kunna deltidsstämpla max 75 dagar. Så du får rätt, men inte på det sätt du tänkt dig.

Och du - gnäll inte på ams. Rikta din kritik mot dem som bestämmer spelreglerna - inte mot dem som tillämpar reglerna.

2007-11-10 @ 20:43:03
Postat av: Putte

Om du nödvändigtvis ska spy så borde det bli på regeringen inte budbäraren (AMS. A-Kassa etc). Alla myndigheter verkar efter de regleringsbrev de får och de lagar och bestämmelser som vår regering och riksdag bestämmer. Så innan du kräker ur dig, se till att du vet åt vilket håll du ska kräkas.

2007-11-11 @ 00:26:47
Postat av: Cyron

Du kan väl börja med att spy på vidrigheten själv - Rebecka Magnusson!?

2007-11-11 @ 00:55:54
URL: http://www.cyron.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0