Hur man än vänder sig...

...så har man arslet bak. *skakar trött på huvudet* Det gränsar till dags för ett utbrott igen. Verkligen. Varför kan inte sådana där Psychobitches bara fatta hur landet ligger? Utan att försöka traggla sig genom en universitetsexamen i geografi eller för den delen socialpsykologi, sunt förnuft eller liknande? Jag som hade tänkt sova...

Nå. Apropå det där med "sunt förnuft" men inte apropå Psychobitch from Hell, pratade vi inatt om det där med relativt överflödiga kurser som läses när man ska bli undersköterska. Jag har glidit genom både etik, en annan kurs vad den nu hette, psykologin och social omsorg med högsta betyg, bara på sunt förnuft. Vi ifrågasatte om man faktiskt kan LÄRA sig sunt förnuft och etiskt tänkande, eller om det är något man har eller inte har. Jag tvivlar starkt på att man kan lära sig sådant. Om man inte från barnsben lärt sig att föra sig i salongerna tror jag att det är stört omöjligt att inse det när man passerat trettio. Kanske med hjälp av terapi, men knappast... Av sig självt.

(Och hur fan ska en människa kunna få MVG i etik medan en annan får G? Vad säger det om människan? Sådana kurser skulle bara kunna betygsättas på två vis: G eller IG.

Vidare pratade vi om såväl kompetens som intresse inom vilket som helst yrke. Har man intresset gör man ett bra jobb. Amen to that.

Nu ska jag trycka i mig onödig junkfood och inse att "nehej, det blev ingen sömn innan jobbet" för att så småningom bege mig till drygt tio timmar nattarbete och tacka min lyckliga stjärna för att jag har en RedBull i handväskan.

Kommentarer
Postat av: Nicklas

Betyg i etik? Är man på fel humör bryter man mot alla etiska regler och vad är då ett MVG i ämnet värt?

2007-07-05 @ 22:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0