"Brev till ledarsidan"

Satt på jobbet och bläddrade i dagens DalaDemokraten vilken jag aldrig läser i vanliga fall, mest p.g.a. min antipati gällande Göran Greider. Hur som, överst på sidan fanns denna text:

"Det är en ljus vårkväll i den franska staden Marseille. Några killar sitter i en soffa och pratar. Alla röker på.
På gatan i Paris håller en man tabletter i sin hand.
I Madrid köper en amerikansk utbytesstudent marijuana i en park. Det är hur enkelt som helst säger han.
Det är vanligt att ungdomar i Europa och USA provar droger. De allra flesta som går på universitet i USA har någon gång provat någon form av droger.
På en av mina resor i Spanien träffade jag några amerikaner som sa att ?alla som går på universitet i USA röker på, det är en av grejerna med att plugga?.
Och det blir vanligare.
I USA ökar missbruket av den narkotiska växten profetsalvia. Den går att röka eller tugga, och innehåller en LSD-liknande substans. Många unga betraktar drogen som ofarlig, eftersom den är laglig.
Därför vill en del socialarbetare och föräldraorganisationer förbjuda den.
Det är rätt. Då blir det svårare att få tag på drogen, och det ger också signaler om att den är farlig.
Det är viktigt att läkemedelsföretagen tar sitt ansvar och förbjuder den.
USA och flera länder i Europa behöver också jobba hårdare med drog-frågan."

Och undertecknad Sofie Wiklund.

Jag tänker "så sött av DD att låta en ung tjej få komma med på ledarsidan, tänk så stolta hennes föräldrar måste vara!" Denna tankegång p.g.a. tjejens sätt att skriva, vilket är i stil med "Igår var jag hos Lina. Det var trevligt. Ibland får vi glass hos Lina. Glass är gott. Speciellt jordgubb."

Under den där insändaren ligger ett brev till ledarsidan, på vilket ett svar följer. Vem som svarat på brevet till ledarsidan? Ingen annan än Sofie Wiklund, uppenbarligen ledarskribent.

Så, morgonens attackspya: Aldrig i HELA MITT LIV har jag läst en sådan USEL ledare! Det skrämmande - utöver det faktum att Sofie "inte fjorton år" Wiklund är ledarskribent - är att denna Wiklund ger kurser i debatt- och insändarskrivning hos ABF.

Och än en gång inser jag varför jag aldrig har och aldrig kommer att prenumerera på DalaDemokraten. Greider har överträffat sig själv vad gäller inkompetens. Vilken som helst chefredaktör förutom den nissen hade sparkat någon av Wiklunds kaliber för länge sedan.

Jag säger då det: Det bär ur alldeles.

Nu ska jag sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0