Sundhetskänsla efter "Outsiders"...

Kikade på "Outsiders" ikväll, om BDSM, och känslan som infann sig efteråt var en sundhetskänsla. Dels var det den där Ia och vem har inte stött på henne i media förut? Något nytt snart, please. Vidare var det någon Bea och hennes Ronnie från Närke som menade sig leva i en 24/7-relation och slutligen en finsk domina vid namn Ira. Av samtliga medverkande var det faktiskt bara den där Ira som gjorde ett seriöst och sunt intryck: hon var saklig, kunnig och gjorde inte så stor affär av saken, bara litet "Såhär är det..." och inget mer med det. Pratade dessutom med en God Vän som liksom jag ansåg att det mest låg en känsla av genans för de övriga medverkandes skull över programmet, vilket är synd då det troligen är fler som känt detsamma.

För mig är det viktigt med distans: Jag försöker verkligen kunna distansera mig från vad jag än företar mig och se det hela litet objektivt. Och jag vet att jag inte har något facit för hur människor ska leva. Men jag kan ändå tänka, och:

Det där med 24/7 är något jag aldrig förstått mig på, och heller aldrig längtat efter att undersöka närmare. Mest p.g.a. det faktum att jag inte tror att det existerar något sådant annat än i fantasin. Ett förhållande för min del handlar om ömsesidig respekt, kärlek och kompromisser, men också att kunna vara varandra tillmötesgående, dvs. "ge och ta". Att kalla det för BDSM har jag svårt att begripa; trots allt tror jag att kärleksrelationer i slutändan är desamma, vad man än väljer att kalla dem. Jag menar, att jag har fixat maten till dess han kommer hem då jag slutar mitt arbete tidigare är inte BDSM; det är sunt förnuft. Och vice versa.

Men vad för slags maktförskjutning handlar det om egentligen, 24/7? Vardagssaker? Jag menar, jag är expert på att lägga över ansvar på mina vaniljpojkvänner, och de brukar inte opponera sig, men det handlar ju inte om BDSM. Eller gör det? 

Jag har ingen önskan om att inte få prata med min Master utan att först be om lov, lika litet som jag vill ha Honom bestämmandes vad jag skall inmundiga till frukost. Däremot kan jag gärna i leken kliva över skaklarna och släppa kontrollen, men efter några timmar blir jag mätt på sinnesintryck, smärta och regelverk och behöver därmed få landa och vara jag med min lekkamrat. 

Nog för att choklad är gott, men äter man en hel kaka blir man lätt illamående, och det vet de flesta.


Kommentarer
Postat av: dontri

haha visst känner man sig medelmåttig och "Balanserad medelsvenne" när man kollar på outsiders?! speciellt när folk från USA är med i repotaget :P

2007-02-05 @ 23:13:38
URL: http://dontri.blogg.se
Postat av: Lisa

Vem var från USA egentligen?? *ser ytterst frågande ut*

2007-02-05 @ 23:14:44
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: figge

Tror att dontri menar Outsiders i allmänhet.

2007-02-06 @ 09:43:21
Postat av: SB

Jag kände mig också väldigt annorlunda de som framställdes i outsiders. 24/7 är inget som jag dras till, jag delar Spaceylisies tankar om det men undrar om inte vår oförmåga att se vad som kan vara sunt i det är samma som vaniljfolk känner inför bdsm i stort.

Så jag har funderat på om jag inte ska omvärdera min "24/7 är inte sunt"-inställning till "whatever floats their boat" just därför att jag själv inte vill fördömmas av andra. Samtidigt kan man inte sluta ha åsikter om vad andra gör, då skulle ingen komma till någon annans hjälp.

Oh well. Vi får väl kontakta Outsiders och se till att de gör ett avsnitt med oss 'vanliga' bdsm-utövare också :)

2007-02-07 @ 13:00:21
Postat av: drowsy

Vanliga modesta bdsm-utövare är inte tillräckligt freaky för Outsiders, misstänker jag... En allsidig dokumentär om BDSM bör således ligga på någon annans bord. Eller så kan man, om man vill förstå ämnet eller bara glutta in i andras känslor, kolla på de ypperliga filmer som redan finns i ämnet - typ Secretary. 9½ vecka är bra, men trist eftersom de helt glömmer bort kommunikationen och relationen slutar med att hon säger att det är försent och går ifrån honom.

2007-02-12 @ 13:41:04
URL: http://drowsy.wordpress.com
Postat av: Lisa

Drowsy, Secretary eller 9½ vecka är verkligen inte ngt jag kan rekommendera annat än som nöje. I "Secretary" lägger hon ju bara sin egen självdestruktivitet på honom? Och i "9½ vecka" brister det som du själv säger i kommunikation, rakt igenom. Två ganska klassiska exempel på varför BDSM-relationer kan barka åt helsike, om du frågar mig. *ler* Och jag tycker egentligen inte att ngn i just "Outsiders" var freaky annat än freaky som vanligt folk. När det gäller BDSM var det inte exceptionella på något sätt; många tror på 24/7-konceptet och vad gäller den där Ia är jag bara less på henne efter att ha sett det gång på gång. Mest freaky av alla var i sådana fall Ira, den proffessionella Dominan. Men freaky, haha, ja, jo, det kanske var litet freakshow över programmet!

2007-02-12 @ 15:36:08
URL: http://spaceylisie.blogg.se
Postat av: dontri

ja, jag menar i allmänhet! fast de verkar övergå mer och mer till svenska repotage nu känns det som..
det jag syftade mest på var det avsnittet om t ex ett dansk par som lekte pappa-bebis, dvs daddy och baby boy, då den "lilla" killen gick runt i blöja. där fanns även en amerikansk man med som hade ett äktenskap med Shiadora, en silikondocka..

har hört av en kompis om ett avsnitt med en tjej som var besatt av staket och murar också. hon hade tydligen blivit av med oskulden med berlinmuren och upplevde en svår tid när den föll. det är en stor sorg att jag missade det här avsnittet :D

2007-02-20 @ 17:21:02
URL: http://dontri.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0