The keyword is control...

Förr i tiden skulle kvinnor vara mjuka, ömma, dygdiga och passiva. Modersgestalter och madonnor, hatthängare och breda leenden mot sin make. Vi behövde inte göra så mycket, hade inget egentligt syfte, kan tyckas. Idag? Idag ska vi vara smala, ambitiösa, rika, successful och - ha kontroll. Allt handlar om kontroll idag. Om huruvida du lyckas ta kontroll över dig själv och dina förehavanden. Kontroll nog att vara ambitiös och självdisciplinerad. Kontroll nog att inte äta den där chokladbiten du egentligen skulle offra en arm för. Kort sagt: The keyword is control.

Maybe not for those of you who have passed thirty-five, men för oss där under handlar allt om att ta kontroll. Åtminstone för oss av kvinnligt kön. Om detta är jag övertygad.

Jag är tillbaka på mitt älskade bodypump, och - givetvis - efter att inte ha tränat på några månader och dessutom gått upp en hel del i vikt är jag minst sagt ur form. Således hade jag en helvetisk men skön träningsvärk efter förra passet och hade räknat med detsamma efter dagens pumppass.

Hur som, kvällens pumppass var briljant. Instruktören var briljant eftersom hon visste exakt vilka knappar hon skulle trycka på för att få oss att kämpa. Kontroll. Instruktören hojtar "ta kontroll" eller något ditåt, jag vet inte riktigt, men det där med "kontroll" blev en sanning där, då och nog jämt. Jag kan lägga på mer vikter och köra triceps; jag har kontroll över mig själv. Ingen annan. Att mjäka med lägre vikter än jag egentligen är kapabel att orka är löjligt och knappast vad man kan kalla att ha kontroll. Jag kan promenera en timme varje morgon, äta mindre och låta bli chips till den andra oktober. Kontroll.

Jag är född för dryga tjugofyra år sedan, nittonhundraåttiotre. Jag är ett barn av nittiotalet, stringtrosorna, Barbie-not-as-in-the-70's och jag har sett My Little Ponys gå från gulligt runda till skinny pållar i pastellfärger. Jag har aldrig varit politiskt engagerad eller ens känt någon som varit det eftersom vi barn uppväxta på nittiotalet inte bryr oss, inte ser någon mening i att bry oss. Kontroll.

The keyword is control.


Kommentarer
Postat av: Katrin


Bra skrivet!

2007-08-31 @ 10:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0