Akademikeröversitteri...

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Att plugga på högskola/universitet i Sverige anno 2007 kräver i de flesta fall ingen som helst intelligens av studenten. Det går att tenta om och tenta om tills man lyckats proppa in kunskap nog i sin ointelligenta, söndersupna studenthjärna och vips så sitter en massa människor bakom ett skrivbord och gottar sig åt att de är vad de tror en del av eliten i landet.

Jag SKA plugga något jävla program på någon jävla högskola en vacker dag, men i dagsläget softar jag runt med min uskeutbildning utan att känna mig det minsta lilla mindre smart än de illitterata puckon som kallar sig akademiker. Just därför äcklas jag så av Akademikeröversittaren på nätet som tror att han är mer värd för att han fått för sig att bli civilekonom. Nå, jag har ju läst 20p genusvetenskap, så jag "har litet akademikerblod" i mig trots allt.

Äckligt.

Kommentarer
Postat av: Anders i Gagnef

Det luktar avundsjuka här eller?

2007-04-30 @ 22:49:17
Postat av: Lisa

Nej, inte ett dugg. Faktiskt. Jag har testat universitetsgrejen och kommit fram till att det inte var läge just nu eftersom jag ännu inte vet vad jag vill bli. Men jag ser i många olika fora mängder av människor som pluggar till allt möjligt, och när man läser vad de har skrivit, hur de har fomulerat sig, stavat etc. så undrar jag hur i helvete de lyckats ens gå ut gymnasiet med godkänt i svenska. (Och jag vet att dyslexi inte handlar om att inte kunna formulera sig. Så det är inget argument, att folk har dyslexi.)

Sak samma då jag läser t.ex. ett PM; många ggr kan jag förvånas över hur den människan öht lyckades ta sig in på högskolan. Men, det är ett av många bevis på att det inte är svårt att plugga på den nivån. Den är nämligen ganska låg.

Och många studenter kan nog hålla med mig om att studieåren mest är fest för att sedan bli panikplugg inför en tenta. Så då så! Ingen yrkesmänniska skulle kunna behålla sitt jobb om de levde som studenterna...

2007-04-30 @ 22:58:02
URL: http://spaceylisie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0