För första gången riktigt korkad...

Idag har jag lärt mig en nyttig läxa, nämligen hur det är att känna sig riktigt, riktigt korkad och riktigt, riktigt obildad. Känslan var litet som att jag mest ville gråta av skam, så hemskt var det. Och än värre är vetskapen om att det knappast är sista gången. Jag är SÅ JÄVLA GLAD över att jag gick till skolan idag. Hur hemtentan hade varit att skriva annars vette katten.

Och så har jag lärt mig ytterligare två saker: Ta reda på sådant du inte kan eftersom man ska vara ALLMÄNBILDAD. (Vilket jag trodde att jag var hyfsat så, men tji fick jag.)

Således lektion två:

Saltsjöbadsavtalet enligt Wikipedia och Susning.nu:
Saltsjöbadsavtalet var ett avtal om arbetsmarknad som Landsorganisationen i Sverige och Svenska Arbetsgivareföreningen undertecknade i Saltsjöbaden den 20 december 1938. För att visa på samarbetet och enigheten som fanns mellan parterna på arbetsmarknaden i Sverige användes frasen "Saltsjöbadsanda" som refererar till Saltsjöbadsavtalet. Avtalet gav regler för avtalsförhandlingar och arbetskonflikter. Bl.a. fastställdes en ordning för att bestämma när en konflikt är samhällsfarlig och därför skall förhindras. Avtalet träffades inför hotet att riksdagen skulle ingripa med lagar.

Den svenska modellen enligt Wikipedia:

Den svenska modellen lades av de svenska Socialdemokraterna och blev efter Saltsjöbadsavtalen 1938 en fast grund inom de svenska socialdemokraterna och partiets syn på hur ekonomin och samhället skulle formas.

Staten skulle upprätta spelregler för arbetsmarknadens aktörer och för hur välfärdssamhället skulle byggas upp. Staten skulle spela en viktig roll i samhället som resursfördelare, vilket innebär en överföring av resurser i form av investeringar från gamla till nya verksamheter. I begreppet Den svenska modellen ingår också att åstadkomma en jämnare inkomstfördelning genom lagstiftning om en progressiv inkomstbeskattning. I den svenska modellen finns också idén om en stark offentlig sektor för att bygga ett välfärdssamhälle.

Jag orkar inte ens utveckla. En vacker dag - inom en inte allt för snar framtid - ska jag ha nött in det där och kunna det som ett fucking rinnande vatten. Kunskap om de mest boring ting är grundläggande för att slippa skämmas och för att komma någon som helst vart.

Nu till Älvdal för att läsa kurslitteratur, käka lättmiddag och förhoppningsvis bara slockna framför TV:n.


Kommentarer
Postat av: farbaute

Du är bland de mest allmänbildade och smarta människor jag träffat så sluta genast upp med att känna dig korkad! Det är bra att kunna mycket om allt men ingen kommer någonsin kunna allt så det är lika bra att du redan nu inser att även du är mänsklig - och därmed inte perfekt (även om jag själv anser dig vara close enough - för det mesta) ;)

Nu ska jag ramla in i verkstaden igen och ägna mig åt skitigt grovisjobb, sådant som man inte behöver vara allmänbildad för att klara av. Man behöver däremot ena rejäla arm och fingermuskler samt en stor portion tålamod. Jag jobbar så smått på det förstnämnda och alldeles jättegärna på det senare... ;)

Har jag förresten sagt att TIG-svetsning är svetsyrkets motsvarighet till artisternas målningar? Man ska vara en friggin Michelangelo för att komma någon vart! Jag säger bara en sak... SKILL!

2008-03-03 @ 17:17:49
URL: http://vanheim.blogspot.com
Postat av: Bitterkuken

Även solen har sina fläckar, och jag kan inte göra annat än att hålla med om kommentaren innan min.

2008-03-06 @ 05:56:19
URL: http://bitterkuk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0