Akademikerkapacitet anno 2007...

Nu orkar jag inte leta på SprayDate efter konversationen som sådan, men i korta drag: kille förutsätter efter en stunds konversation om fackförbund (i och med mitt medlemsskap i Kommunal) att jag inte har någon akademisk utbildning i ryggen, varpå jag svarar att jag inte hade lust efter 20p och faktiskt inte vet vad jag vill. Då menar han att jag iaf har "kapaciteten". Och snälla, att mena att man behöver ha en speciell KAPACITET för att utbilda sig idag är rent skitsnack, på ren bondsvenska för oss alla ännu icke fullfjädrade akademiker.

Jag ser människor i verkligheten såväl som på nätet som utbildar sig eller för den delen redan har utbildat sig på någon högre nivå, och Gud hjälpe detta land om det är de människorna rent generellt som ska styra och ställa efter fyrtiotalisterna! Folk som inte kan stava, folk som väljer yrke inte efter intresse eller "läggning" utan av rent ekonomiska skäl, människor som absolut måste vara så politiskt korrekta att till och med UngVänster framstår som öppensinnade...

Jag menar inte på något sätt att akademiker är ett dåligt släkte, absolut inte, men jag köper inte att man anno 2007 behöver några särskilda förutsättningar för att klara en utbildning på universitetsnivå.

Så, ja, jag har nog kapaciteten, det stämmer. Men jag har fanimej inte intresset för det. I alla fall inte just nu.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Håller med dig i mycket, särskilt om "kapaciteten". De flesta jag känner, samt jag själv, har erfarenheten att universitetstiden mest ägnades åt att slappa, fika och festa. Däremot är det inte min erfarenhet att man väljer yrke efter vad som ger mest i plånboken, men jag antar att du har upplevt motsatsen.

2007-01-17 @ 11:29:24
Postat av: Nicklas

Allt för många går omkring och tror dom är något speciellt för att dom läst på högskola/universitet. Klart man ska vara nöjd med sina prestationer men man ska fan inte sätta näsan i vädret och tro att man är en bättre människa än andra..."idioten" man rackar ner på kanske är teknologie doktor om 10 år...möjligheten finns där för alla och har man bara intresset så krävs det egentligen inte mycket mer! Go Lisa!

2007-01-17 @ 16:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0